Co se v bezobalovém obchodě prodává nejvíc? Mouka ani těstoviny to nejsou!

118779124_102942674888932_6288563429856847297_o.jpg

Otevřít si vlastní bezobalový obchod, na vesnici a navíc v době covidu? Odvážný nápad proměnili v realitu Bety a Mirek Chlubnovi - o tom, že dobře udělali, svědčí řada spokojených zákazníků i stále rostoucí sortiment zboží. Ovšem aby se člověku dařilo, musí podnikat opravdu celým srdcem! Přečtěte si první letošní rozhovor nejenom o ekologickém nakupování - možná při jeho čtení zjistíte, že žijete až moc rozmařile... :)

Dobrý den, Bety a Míro, děkuji, že jste si udělali čas na rozhovor s námi. Vaše první Vánoce v bezobalovém obchodě jsou za Vámi a mně to nedá se nezeptat: Byly Vaše vánoční dárky v obalu nebo bez něj :D?

Dobrý den, to záleží, jak je myšleno to bez obalu :) Mezi našimi dárky se objevily věci úplně bez obalu, jako třeba dýně vypěstovaná na naší zahrádce pouze s mašlí a jmenovkou na stopce, ale většina alespoň v nějakém obalu byla. Například ve sklenici, staré krabici, v novinách nebo v látce. Jsou to tuším dva roky, co přišla naše máma s nápadem a všechny dárky nám zabalila do utěrek na nádobí, které jsme si pak také nechali. Takže ano - dárky se u nás balí, ale vánočního jednorázového barevného papíru v našich rodinách už moc nenajdete.

Otevřít si něco tak moderního jako je bezobalový obchod, na vesnici, v tak mladém věku – a navíc v době covidu. To chce víc než jenom pořádnou dávku odvahy! Kde se ve Vás tato myšlenka vůbec vzala a jaké byly první reakce okolí? A jak jste vlastně vybrali pro svůj obchod název?

My nakupujeme bezobalově už přibližně dva a půl roku a nejbližší bezobalový obchod je vzdálený asi třicet kilometrů, takže pro nápad jsme nemuseli chodit daleko. Než jsme si otevřeli vlastní obchod, naše nakupování vypadalo tak, že jsme si jednou do měsíce udělali volno a jeli na celodenní výlet a nákup do Brna. Naplnili jsme koše jídlem, zašli si do restaurace, kavárny, prošli další pro nás zajímavé obchody a museli jsme si vystačit zase až do příštího výletu. Když nám náhodou například došel olej, tak jsme se bez něj prostě klidně týden obešli, než se jelo znovu na velký nákup. Takže vlastní obchůdek nám přinesl zjednodušení domácnosti.
Ohlasy jsou pozitivní, s kritikou jsme se zatím nesetkali.
Statek 8 je náš dům v Kochánově ve kterém je právě i náš obchůdek. Stará usedlost, opuštěné hospodářské stavení s číslem popisným 8 - a navíc, rádi tu osmičku bereme jako symbol nekonečna.

Kdybych si já otevírala obchod, moje první myšlenka by určitě byla: „Chci mít v sortimentu úplně všechno :)“ Ovšem bez obalu zdaleka všechno prodávat nejde. Jak jste rozhodovali, co do sortimentu zařadíte a co ne, dali jste hlavně na svoje chutě nebo spíše poptávku zákazníků?

Při výběru sortimentu jdeme cestou nejžádanějších surovin, takže to pro nás není nijak složitá otázka. Vycházíme vstříc zákazníkům, ptáme se, co by u nás rádi kupovali, a také se snažíme sortimentem pokrýt všechny suroviny, které používáme v naší domácnosti. Zároveň si ale stojíme za svými hodnotami. Všechny suroviny jsou u nás veganské a nemáme nic v jednorázových obalech. Jediné (nevratné) obaly, co se u nás objevují, jsou skleničky, které pro nás nepředstavují jednorázový obal. Můžete je znovu používat u nás na nákup, nebo se na vesnicích znovu používají na výrobu domácích zavařenin a podobně. Například my máme skleniček stále nedostatek, takže pokud pro ně po nákupu nenajdete využití, můžete je vrátit nám a my je využijeme. Samozřejmě bychom byli moc rádi, kdyby všechny tyto skleničky byly vratné, včetně vašich ořechových másel ve skle, ale to je zatím otázka budoucnosti, všechno nejde hned.

Zkuste nám Statek 8 představit – jaké dobroty u Vás zákazníci najdou a na čem si mohou pochutnat, jak se na nákup vybavit, co je u Vás třeba jedinečné?

Náš bezobalový obchůdek je v podstatě stejný jako každý jiný. Nabízíme především základní potraviny, které jsou v kuchyni nejběžnější - těstoviny, mouky, rýže, spousty druhů luštěnin, cukr, olej a další a další. Postupně přidáváme i dobroty typu sušenky, bonbóny atd. Nejoblíbenější jsou u nás ale čokolády, ty zákazníci kupují úplně nejvíce.

Na nákup se vybavte vlastními pytlíky, nádobami nebo různými skleničkami. :)

Je nějaká položka, kterou byste třeba chtěli mít v sortimentu, ale nemůžete ji v dobré kvalitě sehnat? Nebo naopak něco, co by třeba bylo žádané, ale Vy nechcete mít (živočišné produkty atd.)? Budete svůj sortiment ještě dále rozšiřovat?

Sortiment stále rozšiřujeme a rozšiřovat určitě budeme. Obecně u všech surovin, pokud to jde, hledáme lokální výrobce a dbáme na to, aby byla produkce férová k lidem i naší planetě.
Samozřejmě všechny tyto naše priority nelze realizovat hned, musíte mít finanční prostředky, čas na hledání, kontakty, firmy, co sdílejí stejné hodnoty a v neposlední řadě také zákazníky, kteří tuto přidanou hodnotu ocení.

Váš obchod je nový, tzn. velmi mladý – předpokládám, že i mezi Vašimi zákazníky převažují mladí moderně smýšlející lidé? Nebo se pletu?

Pletete se :) Nakupují u nás všichni. Především maminky a rodiče od rodin, a to jak mladých, tak i těch, co mají děti už odrostlé a stále doma hodně vaří.
Velmi podstatnou část ale tvoří právě i senioři, kteří k našemu potěšení často vypráví, jak v dětství také ještě nakupovali bezobalově :)

Jak přesvědčujete zákazníky, aby chodili nakupovat právě k Vám, aby neplýtvali obaly, odpady a tak dále? Jdete sami příkladem a chováte se ekologicky i doma – například co se týká třídění odpadů, nakládání s vodou a tak dále? Je obecně ekologie Vaším koníčkem?

Nikoho nepřesvědčujeme. Za důležité v životě považuji především změnit sebe, ne druhé a ekologie není naším koníčkem, ale důležitou životní hodnotou. Podle toho vypadá i naše domácnost. Odpadu moc nevyprodukujeme. Popelnici vyvážíme pouze párkrát do roka a to jen díky odpadu, který objevujeme při postupném vyklízení stodol a půd na našem hospodářství. Plastový a papírový odpad se v naší domácnosti také moc neobjevuje a když, snažíme se ho znovu využít a pokud už využití nemá, tak samozřejmě třídíme.
S vodou ani elektrikou neplýtváme, ale jdeme spíš cestou diskomfortu než investováním do zelených technologií.
Dešťovka nám teče do starých plechových sudů a při pěkném počasí využíváme suchý záchod na dvorku a tak podobně.

Máte pocit, že v zahraničí jsou v bezobalovém prodeji dále než u nás? Všimli jste si třeba na cestách nějakého trendu, který Vás inspiroval a který byste chtěl zavést i u Vás?

Cestování po světě nás velmi ovlivnilo, ale nijak zvlášť se v zahraničí neinspirujeme, žijeme spíš teď a tady. Co nás v životě asi nejvíce ovlivnilo při cestě za udržitelností, byl měsíc v Indonésii na českém dobrovolnickém programu Prales dětem.

Moc nás těší, že součástí Vašeho obchodu jsou nově i naše másla Nutspread! Jak se zákazníci tváří na ně? Přece jenom oproti třeba mouce a rýži je to pořád hodně exotická surovina :-)

Jak píšete, ne každý ořechová másla zná, ale kdo je zkusí a koupí, většinou se vrací pro další skleničku. V našem obchůdku jsou velmi oblíbená.

Pokud jde přímo o Vás, které z másel je Vaše nejoblíbenější a na co všechno je používáte? Vaříte s nimi nebo si je spíše vychutnáte jen tak na lžičku?

Naším nejoblíbenějším je asi dvoubarevné máslo (kešu a lískový ořech) a nejraději ho máme jen tak na chuť na lžičku, ale jídla z nich taky připravujeme. Často vaše másla používáme do kaší a letos jsme z nich dělali i cukroví. Košíčky plněné ořechovým máslem, zalité v čokoládě. 

Závěrem – jaké máte pro Statek 8 přání do roku 2021?

Hlavně, aby se lidi měli rádi, aby se navzájem respektovali a žili zodpovědně vůči planetě, a budoucím generacím. Aby místo obřích korporací a mega businessmanů podporovali spíš své sousedy, přátele a kamarády. A aby lidé věřili hlavně sami sobě, svým schopnostem a svému rozumu :)

Děkuji za rozhovor a přeji hodně sil a úspěchů!!!


Líbil se Vám rozhovor? Navštivte Bety a Mirka přímo na Statku 8 v Kochánově, z jejich nabídky si určitě vyberete!

 

 


 

Zajímá vás, co je u nás nového?

Sledujte nás